29 avr. 2024
Soft, buttery, and slightly sweet, brioche has been a French bakery staple for centuries.
Originating in Normandy, this rich bread is now making waves beyond its traditional roots, gaining popularity worldwide. From high-end restaurant menus to retail bakery shelves and even fast-food chains, brioche is experiencing a global renaissance, creating new opportunities for bakeries and food manufacturers looking to capitalize on its growing demand.
With over 1,000 new brioche products launched across more than 60 countries, the demand for premium, soft-textured baked goods is sky-rocketing. Consumers are seeking elevated, more premium bakery experiences, and brioche perfectly aligns with trends in indulgence, clean-label recipes, and plant-based alternatives.
Brioche is often mistaken for regular bread, but it is actually a hybrid between bread and a pastry. Unlike standard white bread, which primarily contains flour, water, and yeast, brioche is enriched with eggs, milk, and butter, giving it its light, airy texture and rich, slightly sweet flavor.
To be classified as brioche, a dough must contain between 30-50% butter-to-flour weight.
This high fat content is what gives brioche its signature soft crumb, golden crust, and melt-in-the-mouth texture. It is fermented like bread but has a richness closer to treats like croissants and pain au chocolat.
The roots of brioche trace back to 15th-century Normandy, a region of France known for its high-quality dairy. The name "brioche" is believed to come from the old French word "brier", meaning "to crush the dough."
Originally, brioche was a luxury bread, enjoyed by the upper classes due to its high butter content, a symbol of wealth at the time. During the reign of Louis XIV, the recipe evolved with a richer ratio of butter to flour, solidifying brioche’s status as an indulgent bakery staple.
Over time, brioche spread across France, leading to the development of more than 30 regional variations, each with a unique twist. Today, brioche is not just a French specialty, it has spread far beyond France, becoming a global phenomenon, with major brands and artisan bakers innovating within the category.
Besides from the crowd-favorite Brioche de Nanterre, there are many other brioche products that should be put in the spotlight for the International Brioche Day 2025.
Each variation showcases brioche’s adaptability, a crucial factor in its rising popularity worldwide.
With a focus on balanced costs and differentiation, Puratos can help you and your customers to create the perfect taste and texture in brioche recipes. We offer an extensive range of key ingredients: improvers, such as Puraslim, Soft’r Melting and mixes, for example Easy Soft’r Plant-Based Mix, fillings, specialty fats, glazes and sourdough, to name a few.
From French classic brioche to fully plant-based, as well as brioche with a healthier twist, discover a range of innovative recipes and bring not only a touch of France to your product range, but also answer the consumer needs of tomorrow. With Puratos' expertise, bakers and food manufacturers can create delicious and innovative brioche products that stand out in a growing category.
The global brioche market is expected to continue expanding, fueled by:
For bakeries and manufacturers, the time to innovate with brioche is now. By learning about consumer preferences and new ingredients, bakers can capitalize on new trends to differentiate themselves in a competitive market.
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La brioche la plus authentique et classique vient de Normandie, une région du nord de la France célèbre pour la qualité de son beurre. Fait intéressant, dans les recettes de brioche très authentiques, 400g de beurre par kilo de farine sont nécessaires. Le nom « brioche » vient du vieux mot français « brier », qui signifie « écraser la pâte ». Au fil des siècles, les brioches se sont répandues dans de nombreuses régions, et il existe aujourd'hui plus de 30 types de brioches différentes en France, presque chaque région ayant sa propre spécialité.
La brioche de Nanterre est une brioche rectangulaire en forme de pain qui a vu le jour au début des années 1900 dans la ville de Nanterre. Tropézienne, quant à elle, est une brioche sucrée fourrée à la crème et a été créée par Alexandre Micka dans les années 1950 dans la ville de Saint-Tropez.
Chez Sofadex Puratos, nous nous soucions de la planète. Nous sommes engagés dans un avenir durable pour le chocolat grâce à notre programme Cacao-Trace, qui se concentre sur un chocolat plus savoureux issu d'un processus qui crée de la valeur pour tout le monde, de l'agriculteur au consommateur. Pour cette réinvention durable du gâteau de la forêt noire, nous avons donc utilisé du chocolat Cacao-Trace. Nous avons également ajouté la crème fouettée alternative à base de plantes Ambiante. Notre objectif est de faire en sorte que demain soit positif dès aujourd'hui !
En mettant l'accent sur l'équilibre des coûts et la différenciation, Sofadex Puratos peut vous aider, vous et vos clients, à créer le goût et la texture parfaits dans les recettes briochées. Nous offrons une vaste gamme d'ingrédients clés: améliorants et mélanges tels que Tegral Brioche Moelleuse, Soft'r Melting et Easy Soft'r Plant-Based Mix , garnitures, graisses spéciales, glaçages et levain, pour n'en nommer que quelques-uns.
De la brioche classique française à la brioche entièrement végétale, en passant par la brioche avec une touche plus saine, découvrez une gamme de recettes innovantes (lien vers les recettes) et apportez non seulement une touche de France à votre gamme de produits, mais répondez également aux besoins des consommateurs de demain. Grâce à l'expertise de Puratos, les boulangers et les fabricants de produits alimentaires peuvent créer des produits briochés délicieux et innovants qui se démarquent dans une catégorie en pleine croissance